Goedheid.

 De 12 voudigheid van wellness, Spa & Care.

Gezondheid, lichaamsverzorging, levensstijl, ontspanning en jezelf verwennen. Sensefullness.

Zowel de mens als de aarde; zowel cultuur en natuur, zijn dringend toe aan herstel en de komende generaties zullen zich vooral moeten richten op dit herstelproces.  De zintuigen zijn de materialen waarmee dat leven wordt vormgegeven. De scholing van de zintuigen tot geneesmiddelen leidt tot een heilzame levenskunst; levenskunst die geneest. Want alles wat we doen, wat we verlangen, wat we beslissen en wat we denken, bedenken, maken en realiseren kan iets van genezing en heling in zich bevatten. Dat zou de maatstaf moeten zijn van het ‘in de wereld zijn’ van de mens.

Uit: 12 Zintuigen - 13 Deugden)

We zijn in principe heel goed in staat om voor onszelf te bepalen wat goed voor ons is, wat gezondheid, geluk en zekerheid voor ons betekent. Althans, wanneer we luisteren naar wat onze zintuigen ons daarover vertellen. Want de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie hebben meer belangen dan alleen onze gezondheid, uiteindelijk staat hun eigen financiële belang voorop. En ook de instituten als de Food and Drug Administration (FDA), de EMA of de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit die deze industrie voor ons bewaken leggen ons van bovenaf en van buitenaf normen op ten aanzien van wat ziekte, gezondheid en medicatie is en wat goed voor ons is en wat niet. Zelfs de meer holistische, spirituele industrie van welzijn, gezondheid en geluk verleidt en overtuigt ons van ideaalbeelden van geluk en gezondheid en de producten en diensten om dat te bereiken.

Ons lichaam, onze ziel en onze geest staan onophoudelijk in de volledige aandacht van de markt van voeding, medicatie, pijnstillers, verdoving, wellness, spa, cosmetische chirurgie, zorg en zekerheid. Het is niet toevallig dat deze markt haar deelproducten richt op precies onze 12 zintuiglijke velden van waarneming en leven. Dat is logisch als je begrijpt dat we 4 zintuigen hebben waarmee we ons lichaam ervaren, we 4 zintuigen hebben voor onze geest en 4 voor ons zielenleven. Zintuigen voor lichaam ziel en geest, body, mind and soul. Onze zintuigen zijn echter zelf zowel voedingsmiddelen als geneesmiddelen en dus van grote waarde in de realisatie van doelen als geluk, gezondheid en zekerheid of veiligheid. We doen er dus goed aan om voor onszelf te bepalen wat dit enorme aanbod vanuit de markt van welzijn, geluk, gezondheid, uiterlijk en zekerheid met ons en voor ons doet. Ten goede en ten kwade. De kwaliteit van ons bestaan hangt ook wat dit aangaat af van hoe wij zelf met onze zintuigen omgaan. We kennen onszelf beter dan wat anderen over ons denken te weten. We zijn heel goed in staat om onze eigen individuele oordelen hierover te vellen en tot een eigen levensstijl te komen.

Fitless people. In de pixar film WallE wordt na eeuwen verblijf in een ruimteschip duidelijk wat er van ons wordt en hoe we eruit gaan zien wanneer we de zorg voor ons welzijn, gezondheid en geluk overlaten aan anderen, industrieën of algoritmen.

Klank

GEEST

Thermo 

ZIEL

Taal.

uiterlijk 

Betekenis

Huid

hart 12_edited_edited.jpg

Zelf

Lichaam

voeding

Beweging

Geur

ZIEL

LICHAAM

Balans

De bediening van de zintuigen.

Body & Yoga, Medicatie, Fitness, Vitaliteit, Ouderdom, Balans, Cosmetische chirurgie, lichaamscorrectie. gezonde voeding, bach bloesem therapie, aroma therapie, dieetprogramma's, lichttherapie, thermokuren, cosmetica en schoonheid, cosmetische chirurgie, Medicatie, meditatie, Mindfullness, Mind, spiritualiteit, gelijkmoedigheid, verinnerlijking, diagnose, DSM V, astrologie, Tarot, I ching, etc.

chapelle.jpg

David Lachapelle - Decadence: the insufficiency of all things attainable.

Ons eigen, zelf ontwikkelde oordeel over wat goed voor ons is, wat gezond is, wat geluk betekent en wat we verstaan onder zekerheid, veiligheid of matiging weerhoudt ons van onbegrensd hedonisme en decadentie en het recht op genot, groei, gemak en egocentrisme.

De diepere werking van de temperatuurzin:

De 3 Romeinse Baden in Hotel Puerto Calero

In het koude bad kunnen we ervaren hoe belangrijk een behaaglijke temperatuur voor ons is en wat koude met ons doet. Het voelt aan als een rechtstreekse aanval op ons leven, onze ademhaling. Het is heel moeilijk om je in dit koude water te ontspannen. De eerste reactie is er een van zelfbescherming door de eigen warmte te ontdekken en vooral vast te houden. Warmte stroomt naar koudere delen. Het is niet de kou die bij ons binnendringt maar de warmte die we aan de koude omgeving dreigen te verliezen. Dit gaat gepaard met angst en zelfs pijn. Maar die zelfbescherming is ook de weg naar zelfvertrouwen en het geloof in de eigen kracht en energie. Koudwatervrees is dan ook het startpunt en misschien zelfs de voorwaarde voor empowerment en het overstijgen en overwinnen van algemene onzekerheid, schrikachtigheid en fobische angsten.

Het tweede bad is een soort beloning en een verzachting voor het eerste koude bad. Je voelt nog wel warmteverschil tussen de eigen lichaamstemperatuur en het omringende water, maar het verschil is veel kleiner en voelt dus al behaaglijker aan. De eigen warmte blijft behouden in deze omgevingswarmte. Dit tweede bad nadert de behaaglijke temperatuur van het dagelijks leven waarin er letterlijk en figuurlijk ‘verschil’ gemaakt moet worden om dingen te realiseren, maar wel gematigd qua tempo, letterlijk en figuurlijk want het woord ‘tempo’ slaat zowel op temperatuur, weersgesteldheid als snelheid van beweging. Eigenlijk gebeurt er in dit tweede gematigde bad het minst in de uitwisseling van lichaamstemperatuur en watertemperatuur. En dat is de beste basis om actief bezig te kunnen zijn. de behaaglijkheid zorgt ervoor dat we ons niet hoeven te beschermen tegen ofwel de koude door ons in onszelf terug te trekken of de hitte door onze warmte juist af te moeten voeren. We kunnen onze eigen prioriteiten stellen in dit gematigde bestaan.

Het derde, warme bad heft deze behaaglijkheid weer op. Het letterlijke verschil tussen lichaamstemperatuur en die van het water is bijna opgeheven en zijn bijna gelijk aan elkaar. Je voelt je als het ware één met de omgeving en de vergelijking met de baarmoeder waarin we in een warmtebad van 37 graden vertoefden dringt zich op. Er ontstaat een soort dromerig voorgeboortelijk bewustzijn welke echter slechts van tijdelijke aard kan zijn. Je wordt er passief van. Geen zin, lust, energie of kracht om iets te doen maar vooral de neiging om heerlijk weg te dromen in een slaaptoestand. Totdat dit schijnbaar paradijselijk gevoel langzaam omslaat in een verlangen naar afkoeling. Dat is het verlangen naar beweging, de wil om de passiviteit te overstijgen en weer actief te worden en te gaan handelen. Uit het warme bad stappen betekent initiatief willen nemen en de eigen wilskracht inzetten. Wilskracht is warmte en energie die warmteverschil zoekt om te acteren, kortom een koelere omgeving om in uit te stromen.

Lichaamswarmte en existentiële warmte. Eigen regie over behaaglijkheid.

 

Zo werkt temperatuur als bron en bepaler van onze assertiviteit, onze eigenheid, wilskracht, energie en initiatief. Kou stimuleert ons om onze eigen warmtebron te vinden en vast te houden en erop te leren vertrouwen. Kou daagt ons uit om zelf ons eigen vuur, onze geestdrift te activeren. Hitte en te overdadige warmte verleidt ons tot passiviteit, dromerigheid, inslapen en gelatenheid. De oorspronkelijke eigen energie en warmtebron kan die warmte niet kwijt. Er stroomt niks. Er is geen uitwisseling. Het schijnbare gevoel van gelukzaligheid is in werkelijkheid een soort van verwennerij, verdoving of een zacht fluisterend woord om maar passief te blijven. Het verlangen naar afkoeling is dan ook het gevecht tegen de apathie en de berusting.

We hebben zowel de koude als de warmte nodig om daarbinnen onze eigen behaaglijkheid te vinden, te bewaren en te bewaken. Onze lichaamstemperatuur is ook een existentiële temperatuur. Het leven zelf hangt af van een relatief klein gemiddelde. Net als het leven op deze planeet. Het is de behaaglijkheid van een sociale leefomgeving waarin we zowel warmte kunnen geven als voor afkoeling kunnen zorgen. Genoeg reden dus om onze eigen lichaamstemperatuur te blijven voelen en zelf te regelen met de temperatuurzin. Dat roept toch wel vragen op over de functie en werking van de EMBR Wave, een instrument die de temperatuurzin overneemt.

embr wave 3.jpg
embrwave.jfif

Bio bedrog.

 

Ik was vergeten dat het binnen koud was tot ik een aluminium laptop oppakte en het aanvoelde als ijs. Toen merkte ik dat mijn vingertoppen en tenen bevroren waren. Het was vreemd, te weten dat ik het koud had, maar het niet koud te voelen. Maar zo werkte de Wave het best - wanneer ik er niet op lette.

 

We kunnen onszelf gek maken om een paar graden. (Ik in ieder geval wel.) Ik ben een thermostaat-freak. Ik stel hem constant bij gedurende de dag; nu een graadje hoger, dan later een graadje lager. Het is geen goed moment als ik de temperatuur niet kan regelen. Het ongemak verpest mijn concentratie, stemming en productiviteit. Het dragen van de Wave heeft in die situaties verrassend genoeg geholpen - allemaal dankzij een paar geesttrucjes.

 

Het onafhankelijke onderzoek stelde dat vrouwen het vaak koud hebben op kantoor, omdat de kantoorthermostaat meestal is ingesteld op het comfort van mannen. Vrouwen - die over het algemeen kleiner zijn en een hogere verhouding oppervlakte/lichaamsvolume hebben - verliezen sneller warmte. Vrouwen hebben het gemiddeld vijf graden warmer dan mannen, volgens een rapport uit 2015 van het Nederlandse Maastricht Universitair Medisch Centrum.

 

De Wave verandert je lichaamstemperatuur niet echt. Dat zou je ook niet willen, want het lichaam van een volwassene is geprogrammeerd om op een bepaalde basislijn van 97 tot 99 graden Fahrenheit te werken. In plaats daarvan verandert alleen je perceptie van hoe warm of koel je bent. Het idee is dat, in situaties waarin je de thermostaat niet kunt regelen of je je trui thuis hebt gelaten, de Wave je hersenen zal misleiden om je warmer of koeler te laten voelen.

 

Zet hem niet op 16. Hem op 15 zetten was OK, maar hem tussen 12 en 14 houden was perfect. Ik begon te vergeten dat de verwarming in mijn appartement uit stond of dat het op het kantoor van mijn werk niet zo warm was.

 

Binnenshuis, deed het de truc. Ga je gang, laat mijn hersenen denken dat ik het comfortabel heb. Zolang ik mijn vingers niet verlies aan bevriezing of de laatste druppels levensreddend water eruit zweet, is comfort het enige waar ik om geef. De Wave is ideaal voor plaatsen waar iemand anders de thermostaat regelt, zoals op kantoor.

Bron: Wired. Reviews van EMBR WAVE. 

EMBR WAVE als biomedisch instrument om onze warmtehuishouding van ons over te nemen, als een innerlijke airconditioning. Waarschijnlijk heel comfortabel en zeker voor overgangsklachten als opvliegers heel aantrekkelijk. Maar onze warmtezin doet meer voor ons dan ons comfortabel houden. Een aangename leefomgeving heeft alles te maken met hoe we met onze temperatuurzin omgaan en hoe we leren met zowel warmte als koude om te gaan. Voor al onze zintuigen geldt dat, wanneer we de werking ervan uit handen geven, dit ook invloed heeft op de 'bijwerkingen' ervan. In dit geval de existentiële warmte en behaaglijkheid.

Thalasso therapie. Het zoute, warme bad.

 

Thalassa is de oergodin van de zee en alles wat de zee ons te bieden heeft. Thalasso therapie wordt mogelijk door het mineralogisch en organisch water, heel zout water dus waarin je bijna als vanzelf blijft drijven en je je evenwicht niet meer hoeft te bewaren zonder te verdrinken. Je blijft erin drijven. Ook jen lichaamstemperatuur wordt door het warme water in stand gehouden . je zwemt, spartelt of speelt niet, het is geen ‘zwem’bad maar een zweefbad en waarin je lichaam maar ook je bewustzijn dromend kan bestaan, traag, warm, in evenwicht met de omgeving. Een bijna volmaakte homeostase. Vandaar de neiging om meditatief met de ogen dicht erin te verblijven. Dat is het therapeutische voor zowel lichaam als geest.

De zee is een beetje de oermoeder van het leven, de baarmoeder, en ook de bewaker van de gematigde temperatuur van de aarde. Thalasso therapie brengt ons terug naar die weldadige bron van het leven zelf. vandaar de misschien wat merkwaardig aandoende vertraagde en stille bewegingen van de mensen in het water. Alsof ze een beetje verdoofd zijn, misschien even als vissen in het water die volledig één en in evenwicht zijn met hun omgeving. Het Thalasso bad nodigt uit tot meebewegen met het water, er één mee zijn. dat is het wellness gevoel dat we even bewogen mogen worden in plaats van zelf te moeten bewegen. We drijven, hangen, stromen zonder zelf iets te hoeven of te moeten willen. Het ontbreken van zwaartekracht en warmteverschil is een tijdelijke weldaad. De douches en de bodemsproeier daarentegen leveren een krachtige chakra gerichte massage van perineum tot kruinchakra. De nek en rug massage en huid door de jacuzzi achtige boorrels zijn wakker makend en helend, oxytocine-opwekkend. Het water als knuffelaar.

Moessons en woestijnen. De Hammam en de Sauna.

Het is mistig in de Hammam. De luchtvochtigheid is dusdanig hoog dat het zicht wordt belemmerd alsof je in een dikke maar overigens prachtig gekleurde mist bevindt. De geur van mint doordringt alles en lijkt de poriën nog verder open te zetten. Die mist maakt stil en houdt me dicht bij mijzelf. Het hele lichaam strijdt om de hitte af te voeren langs de vochtige weg van het zweet wat uit alle poriën van mijn lichaam lijkt te gutsen. Tegelijkertijd lijkt het een zinloze exercitie omdat de omgeving zelf drijfnat is van de condens door de verzengende hitte. Het lijkt op de baarmoeder in het hete bad, maar het is anders. In het hete bad heerst ook nog de gewichtloosheid. In de Hammam voel je juist de zwaarte van het lichaam, de harde ondergrond van de bank en vooral de huid die het gevecht met de hitte levert. In de Hammam levert het lichaam het gevecht tussen wegdromen in slaperig onderbewustzijn terwijl het zichzelf wel overeind moet zien te houden. Alles is nat, heet, waterig, broeierig, bijna beklemmend en er lijkt geen uitweg te zijn. en toch is het weldadig. Als een douche of een bad wat zowel de buitenkant als de binnenkant van het lichaam reinigt.

De  facial.

 

De facial is een weldadige massage en verzorging van het gezicht en het hoofd. En het hoofd is het meest bewuste, wakkere deel van het lichaam waardoor niet alleen het lichaam maar vooral ook het bewustzijn wordt gemasseerd en verwend. De aanrakingen zijn heel precies en subtieler dan waar ook op het lichaam. Oogkassen, voorhoofd, wenkbrauwen, slapen, jukbeenderen, neusvleugels, wangen, kin, lippen, oorlelletjes, hals, nek en borstkas worden verkend, verzorgd en verwend als een nieuw te ontdekken en te ontginnen landschap. Een te lang achtergelaten en verwaarloosd gebied wat nu de aandacht krijgt die het verdiende. Het ‘gezicht’ voelt zich als herboren, schoongemaakt en gevoed als een tuin die door een hovenier met liefde onderhanden is genomen. En net als een tuin wordt het gezicht ook als eerste gezien door de ander, degene die ons waarneemt en voor waar neemt. De facial is dan ook zowel innerlijk als uiterlijk, subjectief als objectief de weg naar zowel schoonheid als gezondheid. Beide kwaliteiten voegen zich aaneen als één beleving voor zowel degene die het ondergaat als de ander die ons aankijkt en ontmoet via ons gezicht. Vandaar dat de facial ook en vooral een massage, verzorging, verwenning en aandacht is voor het bewustzijn en het sociale. Ons gezicht is het meest zichtbaar van ons lichaam. Ontmoetingsplek bij uitstek. De tuin waarin we elkaar ontmoeten. Dat vraagt om verzorging.

De moesson van de Hammam verandert in een woestijn in de sauna. De hitte van 85 graden Celsius is een gortdroge hitte. De vochtige mist van de Hammam ontbreekt in deze omgeving. De droogte is voelbaar op de huid en de lichaamswarmte die door zweet wordt afgevoerd is nu letterlijk voelbaar op de huid. Het gevolg is een drijfnat lichaam in een gortdroge omgeving. In de sauna lijkt de hitte meer van buitenaf te komen dan in de Hammam waar je meer één met de omgeving lijkt te worden en erin lijkt te verdwijnen. De sauna roept afweer tegen wat van buiten komt op. Zoals de dreiging van de woestijn. De Hammam roept op om er niet in te verdwijnen. Zoals de drijfnatte, verzengende hitte van een tropisch regenwoud dat kan doen.

De scrub. Schuren en polijsten.

De scrub laat me ervaren hoe het hout zich moete voelen wanneer het geschuurd wordt tot het glad is. De olie en de massage erna zijn als het polijsten en lakken van het hout. Het harde steen, de lava van het eiland schuurt de huid schoon en glad. Het is de directe ontmoeting met de eigen buitengrens en daarmee met de harde objecten van de buitenwereld. Zonder weerstand hebben we geen weet van onszelf. De scrub is de intense, bijna sublieme beleving van weerstand, confrontatie, botsing, wrijving, tegenwerking, ruwheid en grofheid, prikkeling, pijn en daarmee een wakker worden van jezelf aan die objectieve buitenwereld.